Hur skapar man förtroende för en e-butik?

Posted by:

|

On:

|

, ,

En del av er har kanske läst min blogg med med mina bästa råd till e-handlare under fem rubriker:

  1. Se till att kunderna hittar din butik.
  2. Se till att besökarna får förtroende för butiken när de väl kommit dit
  3. Se till att det är lätt att hitta varor och priser
  4. Se till att det är lätt att lägga varor i korgen, se alla villkoren och att betala i kassan
  5. Se till att kunden vill komma tillbaka en gång till, och en gång till, och kundens kompis.

Se: Tips för en vinnande e-handel

För punkten 2, har det nu kommit en intressant undersökning, representativ för svenska befolkningen 16 år och uppåt, där man ställt frågan

“Vad ger dig mest trygghet/förtroende om du skulle handla/när du handlar i en webbutik?”

De svarande fick fyra alternativ:

  • Andra kunders omdömen och recensioner
  • Att webbföretaget även har en fysisk butik
  • Tydlig kontaktinformation (telefonnummer och e-post)
  • Att webbutiken har någon form av e-handelscertifiering

Innan jag avslöjar resultatet så kan det vara lite spännande att själv få känna efter vad man tror att resultatet blev. Hur många procent tror du de olika alternativen fick?

Så här skrev jag i min blogg: “Är din butik och ditt varumärke nytt och okänt måste du göra kunden trygg i att handla i just din butik. Berätta historien om butiken, dig själv och personerna i butiken på sidan ”om oss”, helst med foton . Kom ihåg att ha väl synlig och tydlig kontaktinformation med telefon, mail och postadress. Allra bäst effekt får du om du kan du visa att en oberoende part har bedömt företaget och webbutiken som säker och pålitlig”

Resultatet i Sifo-undersökningen blev så här
Totalt svarade 37 procent att det som spelar mest roll är om e-butiken har en e-handelscertifiering av något slag. Därnäst säger 25 procent säger att det är viktigt att e-handeln även har en fysisk butik, 21 procent anser att andra kunders synpunkter och omdömen har störst betydelse, medan 17 % sätter tydlig kontaktinformation högst.

Resultatet är ganska logiskt. Vad en e-butik skriver om sig själv har man som internetbesökare ingen möjlighet att värdera. Omdömen från andra kunder är bättre, men det kan vara svårt att bedöma vilka omdömen e-handlaren själv (eller kompisar/bulvaner) har skapat. Om det finns en fysisk butik som man själv eller bekanta har besökt så ökar trovärdigheten ytterligare, men de flesta som inte bor i storstad har heller inte någon möjlighet att värdera vad referensen till en fysisk butik är värd. Återstår certifieringen av en tredje oberoende part, vilket således de flesta ansåg vara viktigast.

Har du en webbutik med kvinnor som målgrupp?
Vad som också är intressant är att resultaten skiljer sig mellan kvinnor och män. Man skulle kunna tro att kvinnor, som normalt sett anses vara mer relationsinriktade, skulle lägga större vikt vid vad andra säger och tycker, men så verkar det inte vara. 41% av kvinnorna sätter certifiering högst. Men de har ju inte heller någon “relation” till de okända personer som lämnat omdömen

Har du en webbutik med ungdomar som målgrupp?
De unga, som är mer vana vid ytligare “internetrelationer” har oftare (29%) en högre värdering av andras omdömen och recensioner än de har av certifieringar (26%). Skiljelinjen ligger vid 35-årsåldern.

Länk till det detaljerade resultat:
http://www.e-butik.se/wp-content/uploads/2011/01/Sifo_E-butik_i_Norden_AB_Dec_2010.xls

Länk till certifiering:
www.ehandelscertifiering.se

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *